Ce este dictionarul sistemic managerial?
Dictionarul sistemic managerial este o initiativa a CFM, care promoveaza, la nivel organizational si educational, o cultura sistemica a cunoasterii si managementului. Initiativa are, ca sustinere stiintifica, cel putin doua realitati:
- Aparitia si recunoasterea larga a scolii sistemice de management ca cea mai bine fundamentata conceptie de conducere, din punct de vedere teoretic si aplicativ, in ultimii 60 de ani;
- Utilizarea tot mai frecventa a conceptului SISTEM (sistem economic, sistem politic, sistemul personalitatii, sistem social, sistem de invatamant, etc.) in viata publica si stiintifica, ceea ce impune o acceptiune relativ unitara a acestuia pentru evitarea confuziilor, stresului si manipularii intelectuale. Acces la dictionarul sistemic managerial. De ce ar fi nevoie de un dictionar sistemic managerial?
Conducerea unei organizatii profesionale (comert, productie, educatie, sanatate, etc.) si cu atat mai mult a unui segment social (administratie publica locala) sau national (guvernare) reprezinta o alta profesie, cu cel mai inalt nivel de complexitate a pregatirii teoretice si practice. Fiecare conducator (manager), pentru a fi performant (a decide in cunostinta de cauza), trebuie sa posede un nivel minimal de cunoastere din fiecare domeniu profesional al propriilor angajati, dar si din domeniile cunoasterii mediului natural si economico – social care influenteaza organizatia.
Cunoasterea inseamna in primul rand intelegerea cat mai apropiata de realitate a conceptelor si termenilor profesionali cu ajutorul carora exercitam atributiile fiecarui post. Din acest motiv exista dictionare explicative generale (DEX), care explica semnificatia conceptelor in sensul acceptat de orice persoana indiferent de profesie si dictionare de specialitate (tehnice, economice, etc.), in care semnificatia conceptelor este mult mai precis delimitata la specificul domeniului de activitate.
Datorita complexitatii cunostintelor necesare unui manager se impune necesitatea unui dictionar de management, care sa prelucreze semnificatiile conceptelor din DEX cu cele din dictionarele de specialitate, in sensul armonizarii lor, pentru a ajuta titularii posturilor de conducere sa evitar confuziile, redundantele si contradictiile existenete acum in domeniul cunoasterii.
Abordarea sistemica a aparut tocmai ca urmare a aprofundarii si diversificarii cunoasterii, care tinde sa devina mai “complexa decat realitatea insasi”, pentru a incerca sa puna o anumita “ordine in gandire” pornind de la general la particular, de la simplu la complex, de la descriptiv la evaluativ (cantitativ, normativ), de la structural la procesual, de la concret la abstract, etc.